Att så tidigt som möjligt föra in detta i utbildningen är av stor betydelse, gärna redan i förskola och grundskola.
Det finns dessutom redan inskrivet i läroplanen, till exempel: ”Förskolan ska lägga stor vikt vid miljö- och naturvårdsfrågor. Ett ekologiskt förhållningssätt och en positiv framtidstro ska prägla förskolans verksamhet.”
I läroplanen för grundskolan står att eleverna ska ha fått ”kunskaper om förutsättningarna för en god miljö och en hållbar utveckling” samt ha fått ”kunskaper om och förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan, miljön och samhället”. Klimat- och energifrågorna nämns explicit för bland annat fysik, kemi, biologi, geografi och samhällskunskap.
Forskning och utbildning inom energi- och klimatområdet är viktigt för den framtida kompetensförsörjningen. Här spelar även yrkesutbildningar inom området en viktig roll.
Högskolan Dalarna utbildar och fortbildar tekniker och ingenjörer inom energi- och solteknik, samt utför forsknings- och utvecklingsprojekt med anknytning till energiomställningen.
Kontakt Högskolan Dalarna: Chris Bales docent, bitr. projektledare EMC, tel 023-778707, e-post cba@du.se